Företagande

Vi har stora samhällsutmaningar i Dalarna och Sverige idag med skolresultat som måste öka, en integration av nyanlända som tar orimligt lång tid, växande vårdskuld pga pandemin och otryggheten upplevs öka i samhället. Därför är det nödvändigt att fler väljer att bli företagare samt att fler företagare skapar jobb, vilket ger ökade skatteintäkter.

Dessa förutsättningar är ett måste för att stärka Sverige samt få en bra välfärd, öka konkurrenskraften och tillväxten. Utan företagen stannar Sverige. Det är mycket vi behöver förändra i Sverige för att öka företagandet. Grundläggande är att vi nu återigen måste ta upp kampen för företagandet i Sverige. Vi måste försvara företagsamheten då attityderna gentemot företagare försämras och det sprids rena felaktigheter om företagares vardag och förutsättningar att driva företag. Vi vill att det ska vara lönsamt att vara företagare och att ta risker. Vi vill att drivkraften hos företagarna belönas i stället för att de som vill ta chansen att förverkliga sina drömmar och idéer missunnas. Myndigheterna ska stödja företagares vilja att göra rätt. Besöksnäringen är viktig i hela länet och även i Borlänge. Naturnära turism och matbaserad turism är branscher som kan utvecklas för att locka fler besökare till oss. Alla företag och särskilt småföretag måste ges goda förutsättningar att driva och utveckla sitt företagande utan byråkratiska hinder och utan en skattepolitik som missgynnar företagande. En hållbar fossilfri energipolitik är också viktig för att företagen ska kunna frodas och expandera.

När du väljer Liberalerna får Du:
  • Förbättrade villkor för företagare samt enklare, tydligare och färre regler. Kommunen behöver arbeta med och nu verkligen prioritera den beslutade näringslivsstrategin.
  • Kompetensförsörjning som matchar näringslivets behov.
  • Förbättrad samverkan mellan näringsliv och skolan där fler grundskolor i Borlänge ska delta.
  • Satsning på Ung företagsamhet – alla gymnasieskolor i Borlänge ska delta.
  • Fungerande kommunikationer.
  • Bättre kvalitetskontroll, inspektioner och upphandlingsrutiner i den svenska välfärden, men företag behöver gå med vinst om valfriheten ska finnas kvar. Företagen i välfärdssektorn får dock inte tumma på kvaliteten till förmån för vinst.
  • Införande av avdragsmöjligheter för den som investerar i nya företag, forskning och utveckling.
  • Sänkt bolagsskatt och slopade arbetsgivaravgifter när unga och nyanlända anställs.
  • Förbättrade och mer rättvisa arbetsrättsregler (LAS) där kompetens ska väga tyngre.
  • Förenklade schablonregler för fåmansbolag (3:12-reglerna).
  • Slopat sjuklöneansvar för småföretagen, i första hand den andra sjuklöneveckan för övriga företag.