Bostäder

I Borlänge är det stor brist på småhustomter. Villaägarna har i sin rapport ”Sveriges bästa småhuskommun – en ranking av Sveriges kommuner ur ett småhusperspektiv” från 2021, rankat Borlänge på plats 201 av Sveriges kommuner. I en kommentar skriver man ”Faluns systerstad Borlänge skulle kunna ta efter sin granne och planera för mer småhus”.

Borlänge behöver växa i så många riktningar som möjligt och Liberalerna välkomnar bostadsbyggande såväl inne i tätorten genom förtätning men också via utbyggnad av befintliga områden samt skapandet av helt nya bostadsområden. De områden som ligger härnäst på tur som vi ser som intressanta är Jakobsdalen, Dammyran samt Barkargärdet och Oberget i riktning mot Falun men även planerad bebyggelse mot Ludvikahållet är intressant. Torsång är även attraktivt och det är dags att vi kommer vidare med planer för den gamla skolan, vilket skulle kunna bli bostäder.

Stora resurser läggs på detaljplanering av mark, men många av de antagna planerna överklagas och upphävs alltför ofta av mark och miljödomstolen t ex Uvberget, Ornäs hamn och Matsknuts. För att undvika resursslöseri och i förlängningen upphävda detaljplaner bör kommunen vid detaljplanering göra en mycket noggrann analys av gällande lagstiftning och inte exploatera jordbruksmark eller inskränka på strandskyddet om inte de särskilda skälen angivna i miljöbalken tydligt uppfylls. Vi är för utökning av LIS-områden i Borlänge och vi vill förändra strandskyddsreglerna så att det ska kunna bli mer attraktivt och överhuvudtaget möjligt att bygga i strandnära lägen.

Kommunens mark är till stor del jordbruksmark, som med nuvarande lagstiftning inte går att användas för bostadsbyggande. Kommunen behöver därför mer aktivt byta sin jordbruksmark till mark som inte är lämplig för odling utan mer lämplig för bostadsbyggande. Kommunen har ett antal gällande detaljplaner som nu diskuteras och utreds. Utifrån att kommunen behöver mark för småhus, flerbostadshus men även tillfälliga bostäder till följd av Northvoltetableringen så behöver så många som möjligt av dessa detaljplaner bli av. Vi har förståelse för att boende protesterar mot byggplaner i sin närhet men vi ser det samtidigt som en stor utmaning när kommunens befintliga detaljplaner försenas i överklagandeprocesser, särskilt när kommunen behöver komma fram med tomter snabbt. Det är dock medborgarnas rätt att överklaga och kommunens långsiktiga processer med tidiga dialoger och samråd behöver därför bli bättre.

Vi vill engagera alla borlängebor i sin närmiljö. Människor som är engagerade och bidrar till miljön i sitt bostadsområde är nödvändiga för att få fungerande stadsdelar. Borlänge måste bli bättre på att initiera och möjliggöra lokalt engagemang, exempelvis vid planprocesser, upprustningar och investeringar.

Tjärna Ängar, som klassas som riskområde av polisen, domineras av upplåtelseformen hyresrätter. En minskad boendesegration förväntas bidra till ökad integration. Fler bostadsrätter och äganderätter behöver byggas och skapas genom ombildning av hyresrätter, för att öka valfriheten och stärka den ekonomiska situationen i området. Vi vill lyfta hela området genom att skapa ett långsiktigt gemensamt förbättringsarbete genom BID (Business Improvement District) där fastighetsägare, boende och övriga aktörer gemensamt ansvarar för att utveckla området.

Fler måste ha möjligheten att få tag på en bostad och allt ska ha möjligheter att lyfta sig själva från bidragsberoende. Idag koncentreras människor med försörjningsstöd till några få bostadsområden, vilket gör det svårare för dessa personer att få ett arbete. Tunabyggen ska ges uppdrag att finna former för hur bidragstagare ska kunna erbjudas möjlighet att byta till sig en bostad i ett annat område. Landskrona har här visat vägen och Borlänge ska följa efter för att på sikt lösa segregationen. Inför behovsbostäder som fördelas efter behov. Idag krävs det socialt och ekonomiskt kapital för att få en hyresrätt eller en bostadsrätt. En ny boendeform, som fördelas genom en social kvot i förmedlingen av kommunala hyresrätter, skulle sänka trösklarna och ge fler chansen till en bostad. Det nya systemet ska fungera sida vid sida med dagens sociala kontrakt men kommer träffa bredare grupper och innebär en mer långsiktig lösning än de sociala kontrakt som ofta är av mer kortsiktig karaktär.

För Liberalerna är det viktigt att varje människa kan bo så fritt som den egna viljan och den egna hälsan medger. Förutom individperspektivet är det också angeläget att det finns vettiga boenden för äldre som kanske vill sälja sina hus och flytta till något mindre och/eller mer lättskött, eftersom detta frigör t ex villor och större lägenheter för barnfamiljer etc. På det sättet får vi också igång flyttkedjorna. Tittar man dessutom på befolkningspyramiden så är det viktigt att vi verkar för att skapa fler sådana boenden eftersom behovet kommer att öka. Med det sagt så kan det inte enbart vara ett kommunalt ansvar utan vi behöver även stimulera fler aktörer att bygga sådana boenden. Det borde rimligen finnas en marknad för t ex bostadsrätter som byggs med den här målgruppen i åtanke.

Vi behöver således fler platser i vård- och omsorgsboenden, trygghetsboenden och seniorboenden och vi vill särskilt fokusera på trygghetsboenden. Flera ensamma äldre sitter hemma i sina hus och lägenheter, de borde få komma tillsammans och umgås på äldre dagar. I de orter där man byggt trygghetsboenden har de äldre fått ökad stimulas, behövt mindre sjukvård och hemtjänstpersonalen har fått en bättre arbetsmiljö.

När du väljer Liberalerna får Du:
  • Ett Borlänge som växer i så många riktningar som möjligt, såväl inne i tätorten genom förtätning men också via utbyggnad av befintliga områden samt skapandet av helt nya bostadsområden.
  • Mycket noggranna analyser av gällande lagstiftning. Jordbruksmark ska inte exploateras och strandskyddet inte inskränkas om inte de särskilda skälen angivna i miljöbalken tydligt uppfylls. Detta för att undvika resursslöseri och i förlängningen upphävda detaljplaner.
  • Utökning av LIS-områden i Borlänge och förändrade strandskyddsregler så att det ska kunna bli mer attraktivt och överhuvudtaget möjligt att bygga i strandnära lägen.
  • Kommunen ska aktivt byta sin jordbruksmark till mark som inte är lämplig för odling utan mer lämplig för bostadsbyggande.
  • Mer effektivt arbete med att se till att kommunens befintliga detaljplaner börjar nyttjas. Kommunens långsiktiga processer med tidiga dialoger och samråd behöver bli bättre.
  • Borlänge måste bli bättre på att initiera och möjliggöra lokalt engagemang, exempelvis vid planprocesser, upprustningar och investeringar.
  • Fler bostadsrätter och äganderätter behöver byggas och skapas genom ombildning av hyresrätter på Tjärna Ängar.
  • Vi vill lyfta hela Tjärna Ängar och Jakobsgårdarna genom att skapa ett långsiktigt gemensamt förbättringsarbete genom BID (Business Improvement District).
  • Tunabyggen ska ges uppdrag att finna former för hur bidragstagare ska kunna erbjudas möjlighet att byta till sig en bostad i ett annat område.
  • Inför behovsbostäder som fördelas efter behov. En ny boendeform, som fördelas genom en social kvot i förmedlingen av kommunala hyresrätter, skulle sänka trösklarna och ge fler chansen till en bostad.
  • Fler platser i vård- och omsorgsboenden, trygghetsboenden och seniorboenden och vi vill särskilt fokusera på trygghetsboenden.